Former Member
Former Member

Sporten na een bevalling; hoe pak jij dit aan?

| 2 reacties

Het is verstandig om na een bevalling een aantal weken rust te nemen voordat je begint met sporten. Voldoende rust is belangrijk.

Wat zijn jouw tips om na een zwangerschap te beginnen met sporten? Hoeveel weken na een bevalling begon jij weer met sporten en welke oefeningen deed jij? 

Voordat u een reactie kunt plaatsen moet u zich eerst aanmelden.

Klik hier om u aan te melden.

2 reacties

  • Het advies is volgens mij om de eerste zes weken na de bevalling niet te sporten. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen dus daar houd ik me dan ook goed aan :) Daarna kun je weer rustig beginnen met opbouwen. Ik ben begonnen met een squat-challenge. Dat vond ik zelf een fijne oefening en voelde het meest veilig om mee te beginnen. Elke dag meer squats opbouwen in 30 dagen. Erg leuk en effectief! Je kunt het zelfs doen met je baby in een draagdoek of draagzak. Win-win! 

  • Het algemene advies is, zoals Elleke aangeeft, om de eerste zes weken niet te sporten. Hoeveel rust je na de bevalling daadwerkelijk nodig hebt, hangt natuurlijk van meerdere zaken af. Bijvoorbeeld of je voor en tijdens de bevalling ook al aan sport deed en of je een voorspoedige zwangerschap en bevalling hebt gehad. Zelf vind ik het daarom vooral belangrijk om goed naar je eigen lichaam te luisteren, 

    Ik heb zelf een fanatiek hardloopster en heb een dochter van 3,5 en een zoontje van 7 maanden. Tijdens beide zwangerschappen heb ik nog best veel gesport, ZO heb ik tijdens de 2e zwangerschap zelfs nog tot 35 weken kunnen hardlopen. Na de bevalling van mijn dochter ben ik direct na 6 weken weer langzaam aan begonnen met lopen. Achteraf wat te snel, waardoor ik tijdens het lopen wel wat klachten kreeg. Na de geboorte van mijn zoon heb ik daarom bewust wat langer gewacht voor ik weer ben begonnen met sporten. Ik ben toen ok eerst onder begeleiding van een fysiotherapeut begonnen, vooral met core en stabiliteitsoefeningen. Dit heeft mij heel goed geholpen. Inmiddels zit ik weer op 3 - 4 keer per week hardlopen en ben ik weer bijna terug op mijn oude niveau. Overigens is gewoon wandelen ook super goed na de bevalling. Dit kan over het algemeen ook al vrij snel na de bevalling.