Reageren of een ervaring delen?

Wil je reageren op een vraag of zelf een vraag stellen? Of wil je jouw ervaring delen met de andere leden. Dat kan, maar alleen wanneer je je hebt aangemeld voor Samen Fitter.  Heb je al een account? Log dan snel in.

Achillespeesruptuur

| 7 reacties

Zit je dan....

Nu inmiddels 4 weken geleden met een potje Padel een achillespeesruptuur (gescheurd) opgelopen. Klassiek verhaal; het was net of iemand met een enorme trap onderuithaalde. Allemachtig ik schrok me kapot. De pijn was "dof" niet echt super veel pijn gelukkig. Wat mezelf ook nog verbaasde was dat ik de voet nog een beetje kon bewegen dat had ik niet verwacht met een gescheurde pees. Ergens hoopte ik nog op een zweepslag. Die laatste hoop werd door de huisarts en chirurg wel direct onderuit gehaald. 

En dan ga je van 100% lekker actief (4x per week sporten) naar 0. Das echt pittig! Bij mij is de keuze gemaakt om voor een conservatieve methode te kiezen. Dat wil zeggen, geen operatie. De eerste 4 weken met een Vacoped  (brace) zonder belasting waarin de voet in een spitsstand is gezet (25%) en nu (gelukkig) al een halve week met de Vacoped en een dikke zool waarmee ik voorzichtig mag belasten. Nog 1,5 week en dan de volgende stap; Weer vlak incl. zool en daarna als alles goed gaat ben ik van de brace verlost na 8 weken. En dan gaan we revalideren en langzaam weer vertrouwen krijgen in je lichaam. Wat ik merk is dat deze blessure niet alleen fysiek is maar ook mentaal een pittige. 

Iemand hier een soort gelijke ervaring? Tips? En of ervaringen die je wilt en kunt delen? Voeding adviezen? 

Voordat  je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst  aanmelden voor Doejemee.

7 reacties

Bovenliggend
  • Hi Wopke,

    Ik heb eind 2019 ook een achillespeesruptuur opgelopen (dacht eerst ook aan een zweepslag)  maar doordat Kerst en Oud en Nieuw ertussen zat kwam ik er begin januari 2020 pas achter dat mijn achillespees volledig afgescheurd was (hij lag 6 cm uit elkaar) en kon ik niet anders dan een operatie ondergaan. Eerste 2 weken gips en op bed en daarna een Vacoped gehad. Dit vond ik trouwens erg prettig want deze kon ik tijdens het slapen af doen. Ik heb toen iedere avond mijn enkel zo goed als het kon een beetje rondgedraaid. Toen de Vacoped niet meer nodig had kon ik niet direct in mijn schoen komen, enkel ter hoogte van mijn achillespees was nog aardig dik. Toen voor revalidatie naar de fysiotherapeut. Van de fysiotherapeut oefeningen mee gekregen met een elastiek (was met de 1e coronagolf) met de aangedane voet de elastiek van je wegduwen om zo de kracht weer te herstellen. Ik heb dit iedere dag trouw uitgevoerd en moet zeggen dat dit mijn herstel goed heeft gedaan. Daarna heb ik wel veel last gehad van mijn kuitspieren, deze werden toen gemasseerd door mijn partner (was niet echt een pretje) maar dit hielp wel. Ik heb denk ik het geluk heb dat ik altijd wel gesport heb en dat het herstel daardoor sneller ging. Mentaal heb ik niet zoveel last gehad omdat ik weet dat ik er niks aan kan doen en me beter kon concentreren op mijn herstel. Maar zo zit ik in elkaar :-) daarnaast liep ik als vrouw altijd op hakken, dit heb ik ruim 1 jaar niet meer kunnen doen omdat ik de balans in mijn geopereerde voet kwijt was (het voelde instabiel). Dit heb ik toen ook maar geaccepteerd met de gedachte "dat komt wel weer en anders maar niet". Inmiddels kan ik gewoon weer op hakken lopen en is mijn enkel bijna weer "normaal" en sport ik weer 3x per week. Wat betreft je voeding zou ik zeggen, je verbruikt nu veel minder energie, dus iets minder eten? 

    Wens je in ieder geval beterschap en een goed herstel toe!

    Groet, Diana

  • Hoi Diana, Bedankt voor je uitgebreide antwoord en ervaring.

Reactie Onderliggend
Geen gegevens