Reageren of een ervaring delen?

Wil je reageren op een vraag of zelf een vraag stellen? Of wil je jouw ervaring delen met de andere leden. Dat kan, maar alleen wanneer je je hebt aangemeld voor Samenfitter. Meld je snel aan.

Eens of oneens: ‘Ik ga een conflict liever uit de weg’

| 18 reacties

Mijn naam is Milan en ik ben juriste en mediator. Bijna dagelijks heb ik te maken met conflicten. Conflicten zijn overal; op je werk, in relaties maar bijna niemand vindt ‘ze’ leuk. Maar ik stiekem wel een beetje en dus help ik mensen daar graag bij. 

Barst bij jou ook wel eens de bom? Of vermijd jij liever conflicten? Loop je ook weleens boos weg zonder dat je laat merken dat je boos bent? Het is makkelijker om conflicten uit de weg te gaan. Dat zorgt namelijk voor geen gedoe: hartstikke fijn, toch?

Wat is een conflict precies?

Een conflict is een tegenstrijdig belang óf een tegenstrijdig doel. Maar eigenlijk is een tegenstrijdig belang tussen mensen heel gewoon. Het kan wel spanning geven maar het is een normale, gezonde situatie. En zeker geen reden om het uit de weg te gaan. Draai het eens om: een conflict kan ook een bron zijn van groei en ontwikkeling.

Eens of oneens: ‘Ik ga een conflict liever uit de weg’

Hoe reageer jíj op een conflict? Ik ben benieuwd en ga er graag over in gesprek met je hier op Blij in je brein.

Voordat  je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst aanmelden voor Doejemee.

18 reacties

Bovenliggend
  • Conflictvermijder in the house! Raising hand tone2

  • Dank voor je reactie Elleke! Een conflict ontlopen kan heel effectief zijn. Bv. op het moment dat de inhoud niet zo belangrijk is of dat je andere zaken hebt die op dat moment veel belangrijker zijn. Of wellicht weet je zeker dat je aan het kortste eindje trekt en is het beter om het conflict te ontlopen. Het voordeel van deze stijl is dat je weinig risico’s loopt. Een conflict vermijden kan door bijvoorbeeld over algemene onderwerpen te praten, het gesprek steeds over een andere boeg te gooien. De spanning kan dan wel voelbaar zijn maar het echte verhaal komt dan niet op tafel. Vermijden is ineffectief wanneer je het conflict niet aan durft te gaan omdat je bang bent voor de consequenties. Bovendien kan dan de relatie op de lange termijn geschaad worden. 

  • Of misschien ben jij zo sociaal dat je een lage conflictpersoonlijkheid hebt en daardoor niet gauw iets als een conflict ervaart ! Kan ook. Sommige mensen hebben nu eenmaal meer conflicten dan de ander.

  • Bedankt voor je reactie , ik denk dat in veel gevallen het eerste geldt voor mij, maar ik begrijp dat conflicten vermijden niet altijd effectief is. Ik ga er mee aan de slag. 

Reactie Onderliggend