Reageren of een ervaring delen?

Wil je reageren op een vraag of zelf een vraag stellen? Of wil je jouw ervaring delen met de andere leden. Dat kan, maar alleen wanneer je je hebt aangemeld voor Samen Fitter.  Heb je al een account? Log dan snel in.

Welke vorm van bewegen helpt jou bij klachten?

| 19 reacties

Als ik lichamelijke klachten heb probeer ik daarmee wel altijd zo veel mogelijk te blijven bewegen. Nu kun je natuurlijk moeilijk gaan hardlopen met een enkelblessure, maar dan gaat matig intensief fietsen met een enkelbrace of tape wel weer. Bij rugklachten blijf ik zo veel mogelijk in beweging door te wandelen, ook helpt het om de heupen los te maken. Maar hoe zit het bij jullie? Wat is jouw ervaring met bewegen om je beter te voelen als je klachten hebt?

Voordat  je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst  aanmelden voor Doejemee.

19 reacties

  • Lekker bezig Jarno! water is simpelweg geweldig. 

  • Ik zwem sinds kort in natuurwater en dat bevalt mij uitstekend. De koude temperatuur van het water werkt zeer verfrissend voor lichaam en geest. Daarnaast is zwemmen een beweging die weinig belastend is voor spieren en gewrichten en daardoor geschikt voor wanneer je een blessure hebt.

  • Vervelend om te horen! Het is met niks te vergelijken, je hebt inderdaad maar 1 optie en dat is langzaamaan, geef het in de eerste weken in ieder geval de tijd en zoek hulp als je daar behoefte aan hebt. Ik oefen zelf met een ademtrainer, dit is laagdrempelig en kun je eventueel nu al toepassen in plaats van de wandelingen en de fietstochten. Hou moed en het herstel komt er, al is het langzaam. Beterschap!

  • Even reageren op bewegen ,  Bewegen is belangrijk lopen , fietsen en training voor mijn hobby..  

    Maar nu ongeveer na 3 weken corona gehad te hebben is alles weg,, weinig lucht in de longen .

    Wat ik eerder elke dag liep is nu niet meer te doen ,  probeer het rustig op te bouwen maar dit is een lange weg,.

    Je verstand zegt doen maar het lichaam zegt stop moe,,  Vervelende ''ziekte'' dus hoop wel er weer bij te komen ,,

  • Hoi Frank,  nog bedankt voor jou reactie! Ik lees hem nu pas, ik was het forum eigenlijk een beetje vergeten, sorry!

    Het gaat bij mij om de musculus halucis flexis longis, als ik het goed zeg. Helaas heb ik nog steeds veel klachten, mijn enkel had iets  meer schade dan ik vermoedde. Onder het forum "wandelen" heb ik net een nieuw topic gemaakt, met eigenlijk een vervolg vraag op deze,misschien heb je daar ook een advies bij?

    Groetjes Yvette 

  • Hoi Yvette, Excuus ik had je bericht nog niet gezien. Ik begrijp dat je nu met een fikse blessure te maken hebt! Dan loop je al snel tegen je grenzen. Heb je van je fysio ook tips gekregen hoe je de belasting kan verminderen op je pees? Dit kan bij de achillespees goed door op schoenen met een hak van ongeveer 1-3cm te lopen. Maar luister wel naar je klachten en probeer bijvoorbeeld de hond uit te laten op de fiets. 

    De duur van peesblessures varieert en dit hangt af van de ernst. Bij milde klachten zul je na vier weken zeker weer op de been zijn, maar als de klachten ernstiger van aard zijn kan het langer duren. Reken dan op een aantal maanden voordat de klacht volledig weg is. Dan is het belangrijk dat je de peesblessure goed gaat managen: wanneer kun je wel belasten en wanneer zul je iets minder moeten doen. Doe dit op geleide van de pijnschaal (0-10). Is de pijn tussen de 0 en 2? dan kun je gewoon je gang gaan, is de pijn tussen een 2 en een 4? ga dan niet veel wandelen of zwaar belasten, bij een 5 of hoger is matig belasten ook niet gewenst en zul je een dag rust moeten nemen. De pijn zal in de komende tijd niet volledig verdwijnen als je alleen maar rust neemt, want pezen willen belast worden. Je zal dus wel degelijk weer moeten gaan belasten. 

    Maar voor nu is het wel belangrijk dat je de belasting niet te hoog laat oplopen. Ik zou adviseren om te fietsen (met de hak of middenvoet op de pedaal) of een sport die veel op het bovenlijf gericht is. In de sportschool kun je altijd wel oefeningen bedenken die de enkel ontzien. Succes en mocht je meer vragen hebben dan hoop ik ze sneller te kunnen beantwoorden. Een spoedig herstel gewenst! 

  • Jammer dat niemand tips voor mij heeft. Zijn er misschien mensen die ervaring hebben met een dergelijke blessure? Hoe lang moet ik ongeveer rekenen voor ik weer wat meer kan gaan belasten?

  • Op dit moment vind ik het erg moeilijk voldoende te bewegen door een flinke peesblessure in mijn enkel. Ik mag  van de fysio niet meer belasten dan de enkel toe staat zonder te reageren. Met dagelijkse dingen als huishouding, boodschappen en de hond een blokje om, lukt dat al niet eens. De pees blijft ontstoken en de hele enkel dik. Mocht iemand tips hebben, hoor ik het graag, ik wil heel graag weer meer doen!!!

  • Klinkt goed Leo! zo haal je de beweegnorm ruim. Zijn er wel eens dagen dat je door blessures of klachten andere oefeningen doet in de sportschool? 

  • Voor mij is het een combinatie van 2x per week naar de sportschool om alles soepel te houden en conditie vast te houden i.c.m. dagelijks een flinke wandeling en fietsen op mijn hometrainer.