Reageren of een ervaring delen?

Wil je reageren op een vraag of zelf een vraag stellen? Of wil je jouw ervaring delen met de andere leden. Dat kan, maar alleen wanneer je je hebt aangemeld voor Samen Fitter.  Heb je al een account? Log dan snel in.

Hoe zorg jij ervoor dat sporten gezond voor je is?

| 18 reacties

Sporten is niet altijd gezond. En alleen sporten is niet voldoende voor een gezonde leefstijl.  schreef de blog "Is sporten gezond?" over. Herken jij je hierin? En hoe zorg jij dat sporten bijdraagt aan je gezondheid?

Voordat  je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst  aanmelden voor Doejemee.

18 reacties

  • Helemaal mee eens. Het gaat om een goede balans. Tussen ontspannen door niets te doen, te ontspannen door in te spannen en voldoende tijd over te houden voor verplichtingen en leuke dingen. Ontspannen door inspannen is voor mij de perfecte oplossing voor stress. Niets lekkerder dan aan het eind van een werkdag de kite op te pompen en het water op te gaan. Binnen 1 minuut is je hoofd leeg! 

    Ik ben niet iemand van doelen stellen en de beste willen zijn met sporten. Daarvan weet ik dat het mij meer kost dan oplevert. 

    Bij mij werken de sporten die ik echt heel leuk vind om zo geen moment te denken dit is goed voor me. Dit zijn de individuele sporten kitesurfen en skiën. Dit zijn alleen sporten die niet wekelijks mogelijk zijn qua kosten en omstandigheden. Voor mij werkt het om veel opties te creëren en te doen waar ik zin in heb. Dit kost wat geld en ruimte in huis maar zorgt er wel voor dat ik altijd wel aan mijn sport uurtjes kom. 

    Ik probeer naast de individuele sporten zoveel mogelijk iets te doen met anderen en als dat niet kan alleen. In de zomer zoveel mogelijk naar buiten en in de winter binnen sporten (op skiën na dus;) 

    Zomer: kitesurfen, tennis (probeer ook eens een tennisveldje in de buurt), mountainbiken (vrienden en alleen), hardlopen (altijd alleen).

    Winter: skiën, fitness, squash, bodypump en evt binnen tennis.

    Ik ben nu lid van de basic fit met groepslessen en van de tennisclub. Zo kan ik met elk weertype iets doen.

    Op het moment denk ik eraan om weer te gaan volleyballen maar dat zou wel strepen worden en dat houdt me tot nu toe nog tegen. Helemaal nu ik dit even op een rijtje heb gezetWink

  • Herkenbaar wat je zegt. Ook ik heb een periode gehad dat het trainen me eigenlijk alleen maar stress gaf vanwege het onrealistische doel dat ik ermee wou bereiken ( een leefstijl aanhouden die ik niet structureel volhoud)  Het zijn ook vaak de dingen die we ons zelf onnodig opleggen waardoor we onze eigen stress creëren. En vervolgens gaan we weer andere activiteiten zoeken om balans te krijgen ( beetje symptoom bestrijding), dan levert sporten je het tegenovergestelde op...

    Kan zeker goed voor me zijn om eens wat anders te proberen, nog tips? 

  • Het is een combinatie van factoren. Sporten of fitnessen is altijd goed. Maar in combinatie met een goede leefstijl en eetgewoonten nog veel beter. Je hoeft niet alles te laten (staan), maar consumeren met mate is het beste, zeker als je ook sport.

  • Herkenbaar wat je zegt over ontspannen en eigen grenzen. Er zijn maar een paar sporten waar ik echt helemaal van ontspan omdat ik volledig gefocust moet zijn. Bijvoorbeeld bij skiën, kitesurfen en squash. Bij tennis, hardlopen en wielrennen is er altijd nog veel te veel nadenktijd over. Misschien ook eens een andere sport proberen? 

    Met fitness een periode de fout gemaakt om te veel te trainen en te eten met een laag vetpercentage (jaren geleden;) heb er wat striae plekjes van over gehouden helaas dus zo ga ik niet meer trainen. 

  • Sporten is gezond daar ben ik van overtuigd, maar de valkuil van teveel sporten (en daarbij kans op blessures) is bij mij zeker aanwezig. Ik loop veel hard en heb hierbij moeite mijn grenzen te bepalen. Door schade en schande heb ik geleerd dat het soms goed is om even rust te nemen. Daarnaast zijn er altijd mensen die sneller lopen. Wijsheid komt met de jaren, ook in de sport ;-) 

  • Ik sport niet omdat het moet, maar omdat ik het wil. Daardoor blijft het voor mij leuk (en vrijblijvend). Zo ben ik sinds kort bezig met circuittraining, heel fijn! Ik zou het alleen wel iets meer mogen doen... gelukkig heb ik een heel actief zoontje, waardoor stilzitten in mijn vrije tijd vaak onmogelijk is Slight smile

  • Ik doe aan krachttraining, maar merk dat dit niet altijd bijdraagt aan mijn ontspanning. Daarom begonnen met relax yoga. Dit is voor mij een mooie aanvulling.

    Ik probeer wel altijd naar mijn lichaam te luisteren en vooral niet naar anderen te kijken, omdat je dan al snel over je eigen grenzen heen gaat  ( hiermee bedoel ik bijvoorbeeld hetzelfde gewicht willen pakken als je sportmaatje). Als we het hebben over bigorexia dan denk ik dat social media een enorme invloed heeft. Je ziet overal afgetrainde lichamen en veel mensen willen zich daaraan meten. ( ook ik laat me daar wel eens toe verleiden hoor!!)

  • Ik ben weer begonnen met tennissen. Dat betekent 1 of 2 avonden in de week meer beweging. Maar vooral meer ontspanning merk ik. Er is maar één ding dat telt, die bal moet terug over het net. Een fijne manier om de drukte van de dag los te laten.