Vragen aan Peter Joosten vanuit de webinar Biohacking

| 27 reacties

Hier verzamelen we de vragen die tijdens de webinar nog niet beantwoord zijn door  zal de vragen hier zelf beantwoorden.

Voordat je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst aanmelden voor Doejemee.

27 reacties

Bovenliggend
  • stelde de vraag:

    Is het denkbaar dat we binnen afzienbare tijd genen kunnen 'repareren'? Ik ben bijvoorbeeld drager het gen BRCA-1, mijn dochters hebben 50% kans om ook drager te zijn. Als zij drager zijn heeft dit nogal impact op hun leven en beslissingen de ze moeten nemen. Het is nu de regelgeving dat we niet mogen testen onder de 18 en ik begrijp net van jou dat hoe langer je wacht, hoe meer DNA je moet aanpassen. Is het repareren van genen dan iets waar we nog een hele lange weg voor te gaan hebben of iets wat in de komende 20 jaar misschien wel beschikbaar kan zijn?
Reactie
  • stelde de vraag:

    Is het denkbaar dat we binnen afzienbare tijd genen kunnen 'repareren'? Ik ben bijvoorbeeld drager het gen BRCA-1, mijn dochters hebben 50% kans om ook drager te zijn. Als zij drager zijn heeft dit nogal impact op hun leven en beslissingen de ze moeten nemen. Het is nu de regelgeving dat we niet mogen testen onder de 18 en ik begrijp net van jou dat hoe langer je wacht, hoe meer DNA je moet aanpassen. Is het repareren van genen dan iets waar we nog een hele lange weg voor te gaan hebben of iets wat in de komende 20 jaar misschien wel beschikbaar kan zijn?
Onderliggend
  • Het BRCA-1 gen is bekend van Angelina Jolie. Dat is overigens een van de genen die bijdraagt aan het risico, er zijn er meer. Onlangs heb ik hier een geneticus van het AMC over gesproken. Op zich maakt het niet zoveel uit als een mens 1 jaar of 20 jaar is. Het voorbeeld van de embryo's laat zien dat je bij echt een beperkt aantal cellen al de aanpassing kan doen (die vervolgens ook wordt doorgegeven aan volgende generaties). Als ik de wetenschappers mag geloven, dan is het repareren van genen nog een lange weg. Tenzij je de betreffende cellen makkelijk kan bereiken, zoals in het voorbeeld van de T-cellen tegen leukemie of cellen in het oog.