Reageren of een ervaring delen?

Wil je reageren op een vraag of zelf een vraag stellen? Of wil je jouw ervaring delen met de andere leden. Dat kan, maar alleen wanneer je je hebt aangemeld voor Samen Fitter.  Heb je al een account? Log dan snel in.

Welke vorm van bewegen helpt jou bij klachten?

| 19 reacties

Als ik lichamelijke klachten heb probeer ik daarmee wel altijd zo veel mogelijk te blijven bewegen. Nu kun je natuurlijk moeilijk gaan hardlopen met een enkelblessure, maar dan gaat matig intensief fietsen met een enkelbrace of tape wel weer. Bij rugklachten blijf ik zo veel mogelijk in beweging door te wandelen, ook helpt het om de heupen los te maken. Maar hoe zit het bij jullie? Wat is jouw ervaring met bewegen om je beter te voelen als je klachten hebt?

Voordat  je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst  aanmelden voor Doejemee.

19 reacties

  • Hoi Frank. Bedankt voor jouw uitgebreide reactie en de tips, erg waardevol. De nek check kende ik nog niet maar ga ik zeker toepassen. Hopelijk niet te vaak ;-).

    groet, Jan

  • Heel herkenbaar de drive van een activiteitenmeter! Tevens ook hele waardevolle informatie die je ermee verzamelt. Fijn te horen dat je in beweging blijft :) 

  • Hoi Frank, als intensiever sporten me niet lukt door een blessure dan probeer ik in elk geval te blijven wandelen. Ook fietsen lukt vaak nog wel. Even lekker naar buiten! Daar word ik dan blij van. Ik ben ook wel iemand die de "activiteit-cirkels" op mijn watch rond wil hebben. Dit stimuleert me echt. Ze zijn geloof ik voor iemand als ik uitgevonden :) . grts Jacqueline 

  • Hoi Jan, Goede vraag! De eerste vorm van klachten duidt op een musculoskeletaal probleem en voor die categorie is bewegen de manier inderdaad om je klachten te beïnvloeden. Start je dan ook met een rustige opbouw door eerst een stuk te wandelen? Wat mij vaak helpt is het losmaken van mijn heupen als ik rugklachten heb. Door zittend je voet op de andere knie te leggen en vervolgens een rechte rug te maken terwijl je het been open legt ervaar je rek in de heup en de onderrug (met name bij inademen) zodat je daarna wat meer bewegingsruimte hebt. Deze oefening duurt heel kort en kun je ook regelmatig doen tijdens zittend werk. Het hardlopen geeft dan wel echt de doorslag om niet verstijfd te raken zoals je zegt. 

    Het tweede is een goede twijfel. Bij een verkoudheid kun je wel gaan sporten dat is redelijk onschuldig, maar bij griep is het afgeraden om je in te spannen.  De regel is dat je bij koorts niet bovenmatig in moet spannen, dus geen cardio op een matig intensief niveau of hoger. Wanneer weet je nu of er sprake is van verkoudheid of van griep? De "nek check" biedt daarin een richtlijn: alle klachten boven je nek (verstopte neus, keelpijn, etc.) kun je rustig mee trainen. Maar met klachten die onder je nek tot uiting komen kun je beter even niet inspannen want dit vertraagd het herstel en je verhoogd de kans op overtraining. 

    Wat kun je dan wel doen als je koorts hebt? 

    • oefeningen op een extensief niveau met een korte inspanningsduur
    • Yoga, Qi Gong, Thai Chi (milde varianten) korte duur
    • cardio op een heel laag pitje en niet te lang

    Bij koorts is rust het belangrijkste, ook al wil je graag actief zijn. Maar rustig aan doen betekent dat je dingen niet bovenmatig doet. Als je dan nagaat dat rusten ook niet bovenmatig moet, dan is een goede verhouding tussen bewegen en rusten onvermijdelijk. Mocht je toch actiever willen zijn? Doe vooral waar je een bekend mee bent maar dan op een hele lage intensiteit en stop als je merkt dat je klachten verergeren. De inspanning is op dat moment bovenmatig. Het is aan te raden de training weer te hervatten op het gelijke aantal dagen dat de koorts heeft aangehouden. Dus als dit 3 dagen was, dan begin je na 3 dagen weer met trainen. 

  • Wandelen is zo belangrijk inderdaad! Iedereen zou er de tijd voor moeten nemen om een stevige wandeling te maken. Goed te horen ook dat je blessurevrij bent, daar draagt wandelen zeker aan bij.

  • Hi Cid, Fijn om te horen dat je blijft bewegen ookal heb je last. Matig intensieve inspanningen zijn dan inderdaad uiterst geschikt en milde cardio is dat zeker, daarbij nog rekken en strekken klinkt als het totaalplaatje. Je hebt bij matig intensieve inspanning inderdaad vaak pas na een langere actieve tijd profijt. Heb je wel eens gedacht aan andere vormen van trainen die je kan inzetten? Zo heb ik vaak veel profijt van coördinatieve oefeningen (beetje yoga achtig soms) verpakt in een extensieve intervaltraining. Lekker het hart op gang brengen en alle spiergroepen goed belasten. Als je daarin nog tips zoekt dan sta ik voor je klaar. Goed bezig in ieder geval!

  • Hi Frank, blijven bewegen is mijn devies. Soms wel aangepast, ik merk als ik last van m'n lijf heb dat milde cardio me het best bevalt. Lekker de boel opwarmen en doorspoelen met een regelmatig pompend hart en daarna goed te tijd nemen om te rekken en strekken. Wel langer dan een halfuur cardio anders merk ik te weinig effect. 

  • Eens, gelukkig ben ik bijna nooit geblesseerd maar ik probeer altijd zo lang mogelijk te blijven wandelen

  • Hoi Frank. Ik deel jouw ervaring. Ik loop zelf veel hard en wanneer ik bijvoorbeeld rugklachten heb probeer ik toch te gaan hardlopen. Is aan het begin soms even vervelend maar mijn ervaring is dat de beweging er ook voor zorgt dat de blessure minder wordt. Na de tijd een warme douche en ik kan er weer tegenaan. 

    Ik twijfel wel om te gaan sporten wanneer ik bijvoorbeeld flink verkouden ben. Het is wel lekker om dan juist te gaan sporten, aan de andere kant heeft het lichaam ook energie nodig om te herstellen. Hoe kijk jij hier tegenaan?