Reageren of een ervaring delen?

Wil je reageren op een vraag of zelf een vraag stellen? Of wil je jouw ervaring delen met de andere leden. Dat kan, maar alleen wanneer je je hebt aangemeld voor Samen Fitter.  Heb je al een account? Log dan snel in.

Hongerklop

| 7 reacties

Hongerklop; Iemand al eens gehad? Ik regelmatig, helaas. Hoe zorgen jullie ervoor dat dit niet gebeurd. Ik weet dat voor een intensieve tocht training je glycogeen op orde moet hebben. Maar soms overkomt het me al bij een slagje van 60km. Volledig geparkeerd zit ik dan op de fiets. 

Voordat  je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst  aanmelden voor Doejemee.

7 reacties

  • Zeker ook weleens gehad! Een erg vervelende gebeurtenis omdat je vaak ver van huis bent en zonder de mogelijkheid om iets van eten te kopen. In dat geval heb ik eens een voorbijgaande fietser gevraagd of hij iets te eten voor mij had en die gaf mij een kruidkoek, zo kwam ik toch nog op eigen kracht thuis. Sindsdien zorg ik ervoor dat ik voorafgaand aan een rit voldoende koolhydraten heb gegeten, vaak in de vorm van brood, pasta, aardappelen of havermout. Bij langere ritten neem ik standaard een banaan/ kruidkoek mee en soms een gelletje. Een bidon met isotonedrank is ook een aanrader.

  • Hongerklop is altijd vervelend en komt nooit gelegen. Je glycogeen op orde voor je start is inderdaad belangrijk. Dat doe je niet alleen met je laatste maaltijd/ tussendoortje voor je op de fiets stapt, maar dat vraagt vaak wat meer voorbereiding. Als je lange tijd niks eet of je eet weinig koolhydraten zul je je spieren niet volledig volladen met glycogeen. Ook als je niet goed herstelt heeft dat gevolgen voor snelle/ minder snelle vulling van je spieren. Dus dagelijks een goed voedingspatroon en aandacht voor herstelmaaltijden zijn belangrijk als je (zeer) regelmatig lange(re) afstanden fietst en je wilt een beetje tempo houden. Daarnaast is het belangrijk om te kijken hoe je voldoende koolhydraten in kunt nemen tijdens het fietsen. Dat varieert van 30 tot 90 gram per uur afhankelijk van met name de tijdsduur. 30 gram koolhydraten haal je al met een bidon (500 ml) dorstlesser, dat is vaak eenvoudig en ... handig nu met deze zomerse temperaturen. Vul je gelijk je vocht aan. 

  • Hoi . Voor een duursporter is de hongerklop natuurlijk altijd dichtbij. Ik fiets niet zover als jij doet maar loop wel lange afstanden. Wanneer ik meer dan anderhalf uur ga lopen neem ik voor iedere 8 km een gelletje mee. Ik doe dit tijdens de wedstrijden en tijdens de trainingen. Wanneer je weet dat je een intensieve wedstrijd hebt kan je ook in de dagen daarvoor koolhydraten gaan 'stapelen'. . 

  • Jazeker , ik heb zo ook een keer volledig geparkeerd gestaan, werd zelfs wandelen, kreeg de pedalen niet meer rond. Ik heb sinds die tijd eigenlijk altijd fruit bij me, banaan en appeltje. Vooraf goed maar niet te zwaar eten. Voor evenementen als de fietselfstedentocht ook vloeibare koolhydraten als backup. De kunst is op tijd en dus eigenlijk kleine beetjes blijven eten. Bij een langdurige inspanning eet ik de dag ervoor pasta, 's ochtend havermout (langzame koolhydraten) en het liefst halverwege nog een keer pasta. 

  • Door eigen schuld een paar keer hongerklop gehad. Op de fiets is dit een groot probleem. Als direct werkend medicijn nam ik vanuit eigen bakkerij een zakje krenten en rozijnen mee. Daarna was ik weer volledig energierijk.

  • Hoi Wopke, 

    gelukkig heb ik het niet vaak. Komt vast omdat ik niet onwijs ver en lang fiets. Heb wel begrepen dat regelmatig en tijdig eten en drinken het kunnen voorkomen. Helaas geen tip voor je wat wel en niet handig is om te eten. Zelf neem ik wel vaak een stuk ontbijtkoek mee voor de snelle suikers. 

    groet Liane 

  • Hongerklop uit ervaring weet ik wat het is. Je kunt het voorkomen door van te voren voldoende koolhydraatrijke voeding te nemen in de vorm van bv pasta met veel groente of witbrood met jam of appelstroop en niet al te veel vezels anders gaan je darmen mogelijk aan het werk. Tijdens de rit een sportdrank en om de twee uur wat eten nemen.