Reageren of een ervaring delen?

Wil je reageren op een vraag of zelf een vraag stellen? Of wil je jouw ervaring delen met de andere leden. Dat kan, maar alleen wanneer je je hebt aangemeld voor Samen Fitter.  Heb je al een account? Log dan snel in.

Welke wandelschoenen bij enkelblessure

| 2 reacties

Hoi,

Misschien zijn er hier mensen die een vergelijkbare ervaring hebben en mij tips kunnen geven....  

Vorig jaar begin maart heb ik mijn enkelbanden aan zowel de binnen als buitenkant fors gescheurd en een beenmergkneuzing aan de binnenkant van de enkel opgelopen toen ik door mijn enkel ging. Door de lock down ben ik er niet direct mee bij de huisarts of fysio geweest en daardoor heeft de enkel veel te weinig rust gehad omdat ik niet wist hoe ernstig de blessure was en er zo goed mogelijk mee doorgehobbeld ben. ( volgens de sportarts had hij gelijk minimaal 6 week in het gips gemoeten gevolgd door nog eens minimaal 8 weken tape ....) . 

Toen ik weer bij de fysio terecht kon, ging het inmiddels iets beter, maar de enkel bleef instabiel en aan de binnenkant bleef hij erg dik,wat de fysio als peesontsteking benoemde door de instabiele enkel. Alsnog behandeling ingezet, tape, shockwave, brace,maar pijn en zwelling bleven. 

Verwijzing naar het ziekenhuis gevraagd, waar door wederom Corona pas in december een plekje was, mri volgde eind januari. Daar kwam bovengenoemde diagnose uit, plus een inmiddels chronische peesontsteking.  Behandeling:fysio, steunzolen, brace, oefeningen,koelen en  veel rust. We zijn nu weer 4 maanden verder en ik kan nog niet pijnvrij lopen, kan door de pijnlijke zwelling aan de binnenkant van enkel alleen lage sneakers aan met de veters losjes omdat alle druk op en om de enkelknobbel en de ontstoken pees erg pijnlijk blijft.

Mijn fysio raadt mij aan toch hogere schoenen te proberen, om de enkel nog meer steun te geven om in de toekomst enkelverzwikkingen te helpen voorkomen.

Mijn vraag is nu dus of iemand mij advies kan geven welke schoen ik zou kunnen proberen. Bij voorkeur dus met een zo zacht mogelijke binnenkant en ik moet zowel mijn brace als steunzolen erin kunnen dragen. Daarnaast zijn alle tips om deze blessure te helpen verbeteren, welkom!!

Mijn hond en ik willen zo graag weer aan de wandel......

Groetjes Yvette

Voordat  je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst  aanmelden voor Doejemee.

2 reacties

  • Dank je wel voor je reactie!

    Ik denk dat ik idd als mn enkel wat minder gevoelig wordt, maar eens naar een sportzaak of iets dergelijk ga om wat uit te proberen. Het lastige is dat ik smalle voeten heb, maar wel voorlopig de brace moet kunnen gebruiken. Dus wat voor de linkervoet met dikkere enkel en brace past, is rechts te groot. Of anders om. Dat gaat nog een speurtocht worden,vrees ik......

    Groetjes Yvette 

  • Hoi Yvette,

    Wat jammer en vervelend voor je. Het is heel lastig een specifieke schoen aan te bevelen. Het belangrijkste is dat hij goed moet zitten, zacht moet zijn en toch ook voldoende steun geeft. De ene schoen is stugger dan de ander maar ook de breedte van je voeten is van belang voor welke schoen het beste bij je past. Dat is echt een kwestie van passen, meten en uitproberen. Ik zou je aanraden naar een (wandel) sportschoenen winkel met deskundig personeel en een breed assortiment wandelschoenen te gaan. Sommige winkels hebben ook een podoloog in dienst. En neem er de tijd voor om daar verschillende merken en modellen uit te proberen.

    Hoe dit te voorkomen? Jouw fysiotherapeut kan je denk ik wel oefeningen geven om je spieren te versterken. En daarnaast, als je straks weer kunt, rustig opbouwen en veel wandelen, want ook daar worden de spieren sterker van. En dan met hoge of half hoge wandelschoenen daar heb je de meeste steun van. Kies dan in het begin voor een vlakke ondergrond en breidt dat langzaamaan uit met onverharde paden dan merk je wat voor jou het beste voelt.

    Beterschap en succes!

    Groeten Tjisse.